طرحواره درمانی چیست؟چه تکنیک هایی دارد؟

احساس میکنید در زندگی خودتان با الگوهای رفتاری تکراری و مخربی روبرو هستید یا در چرخه‌ای از روابط ناسالم، عزت نفس پایین و احساسات منفی گرفتارید؟ در این صورت ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد در جهان طرحواره ناسالم داشته باشید. اما نگران نباشید. در این مقاله، راهکاری اثبات شده برای رهایی از این دام به شما معرفی میکنیم: طرحواره درمانی.

طرحواره درمانی چیست؟

طرحواره درمانی یا اسکیما تراپی (schema therapy)، نوعی از درمان در روانشناسی است که هدف آن، تغییر طرحواره ها است و چند رویکرد درمانی را با یکدیگر ترکیب میکند. طرحواره درمانی به زبان ساده یعنی طرحواره ها یا الگوهای فکری و رفتاری منفی خودمان را که احتمالا در کودکی ایجاد شده اند شناسایی کنیم و تغییر دهیم. مثلا کسی که همیشه دنبال جلب توجه است، حتی منفی ممکن است یک طرحواره داشته باشد که در دوران کودکی شکل گرفته است.

تکنیک های طرحواره درمانی

1. تکنیک عاطفی

تکنیک های احساسی و عاطفی یعنی برای مقابله با طرحواره ها، از احساسات استفاده میشود. این به شما کمک می کند تا احساسات را به طور کامل تجربه کنید و آنها را در ایمنی درمان بیان کنید. تکنیک های رایج احساسی شامل تصویرسازی هدایت شده و ایفای نقش است.

۲. تکنیک بین فردی

این تکنیک به شما کمک میکند تا روابط خودتان را بررسی کنید و متوجه شوید که طرحواره ها چگونه بر آنها تاثیر می گذارند. اینکه چگونه اسکیماها در درمان تاثیر دارند، می تواند به شما کمک کند تا الگوهای مشابهی را نیز در زندگی خود کشف کنید و با استفاده از این روش، طرحواره های خود را بشناسید.

۳. تکنیک شناختی

اسکیما در روانشناسی، بر تکنیک های شناختی بر شناسایی و به چالش کشیدن الگوهای فکری ناسالم که زمینه ساز طرحواره های ناسازگار شما هستند، تمرکز دارند. در این روش شما با درمانگر کار میکنید تا تجربیات زندگی خودتان را بررسی کنید و متوجه شوید که در کدام موارد، طرحواره های دخیل بودند و این تجربیات را پشتیبانی کردند.

۴. تکنیک رفتاری

افرادی که طرحواره دارند، ممکن است برخی رفتارهای مقابله ای داشته باشند و در برابر این طرحواره های تسلیم شوند. اما تکنیک رفتاری کمک میکنند تا با تغییر این الگوهای رفتاری، انتخاب های مثبت و سالمی داشته باشید. مراجعان رفتارهای سالم را در جلسات درمانی از طریق تصویرسازی یا ایفای نقش انجام می دهند تا از آماده شوند که از آن ها در زندگی واقعی استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا