چند عادات روزانه که به جوان نگه داشتن ذهن ما کمک می کند!

با بالا رفتن سن، حفظ سلامت جسمی نه تنها، بلکه هوشیاری ذهنی نیز تا حدودی ضروری می شود. حفظ ذهنی جوان و تیز نیاز به رویکردی همه جانبه دارد که شامل جنبه های مختلف زندگی فرد می شود. مغز نیز مانند هر قسمت دیگری از بدن از ورزش منظم و سبک زندگی سالم سود می برد. در اینجا چند عادت روزانه آورده شده است که می تواند به جوان ماندن ذهن و شادابی ما کمک کند.

از یک رژیم غذایی سالم برای مغز استفاده کنید

آنچه می خوریم تأثیر مستقیمی بر سلامت مغز ما دارد. رژیم های غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند. در تحقیقات نشان داده شده است که رژیم غذایی عملکرد شناختی را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. مطالعه ای در Frontiers in Aging Neuroscience مزایای رژیم مدیترانه ای را برای سلامت طولانی مدت مغز برجسته می کند.

مغزها نیز به استراحت کافی نیاز دارند

خواب برای عملکردهای شناختی مانند حافظه، حل مسئله و تصمیم گیری مهم است. در طول خواب، مغز خاطرات را تثبیت می کند و سموم را دفع می کند. طبق تحقیقات موسسه ملی سلامت، بزرگسالان برای عملکرد مطلوب به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارند. خواب کم می تواند منجر به زوال شناختی و افزایش خطر زوال عقل شود. یک روال خواب منظم ایجاد کنید و محیطی آرام برای اطمینان از خواب با کیفیت ایجاد کنید.

ارتباطات اجتماعی ایجاد کنید

تعامل اجتماعی جزء اصلی سلامت روان است. معاشرت با دوستان، خانواده و جامعه می تواند به کاهش استرس، مبارزه با افسردگی و بهبود عملکرد شناختی کمک کند. تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داده است که روابط اجتماعی قوی می تواند زوال شناختی را کاهش دهد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. هر روز زمانی را برای برقراری ارتباط با دیگران، چه از طریق تماس تلفنی، چت ویدیویی یا تعامل رو در رو، اختصاص دهید.

هرگز به یادگیری نه نگویید

یادگیری مادام العمر ابزاری قدرتمند برای حفظ ذهن تیزبین است. یادگیری مستمر مغز را تحریک می کند و آن را انعطاف پذیر نگه می دارد. مطالعه‌ای در علوم روان‌شناسی نشان داد که افراد مسن‌تری که مهارت‌های جدید و سخت‌گیرانه‌ای را یاد می‌گیرند نسبت به افرادی که در فعالیت‌های کم‌چالش‌تر شرکت می‌کنند، بهبود بیشتری در حافظه نشان می‌دهند. متعهد شوید که هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید تا ذهن خود را تیز نگه دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا