7 عادت روزانه که هورمون های شادی را ترشح می کنند!

شادی اغلب با ترکیبی از عوامل، از جمله شرایط زندگی، روابط و حتی عادات روزانه ما مرتبط است. مغز مواد شیمیایی به نام “هورمون های شادی” ترشح می کند که می تواند خلق و خوی ما را بهبود بخشد، استرس را کاهش دهد و بهزیستی کلی را بهبود بخشد.هورمون ها عبارت اند از : سروتونین، دوپامین، اکسی توسین و اندورفین.

هنر ورزش کردن

ورزش یکی از موثرترین راه ها برای تقویت روحیه ماست. فعالیت بدنی باعث افزایش تولید اندورفین می شود که اغلب به عنوان هورمون های “احساس خوب” شناخته می شود. یک مطالعه نشان داد که ورزش منظم می تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کند، که عمدتا به دلیل ترشح اندورفین است.

مثبت بودن

قدردانی، یک احساس قدرتمند است که می تواند بر سلامت روان شما تأثیر مثبت بگذارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان داد افرادی که یک روزنامه یا یک مجله ای که پر از حس خوب است را نگه می‌دارند، احساسات مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند و احساس بهتری از خوب بودن دارند.

معاشرت و ارتباط با مردم

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و حفظ ارتباطات اجتماعی قوی برای رفاه عاطفی مهم است. اکسی توسین که اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود، در طول تعاملات اجتماعی ترشح می شود و با احساس پیوند و اعتماد مرتبط است. کارهای ساده ای مانند گذراندن وقت با عزیزان، درگیر شدن در مکالمات یا حتی در آغوش گرفتن کسی می تواند باعث ترشح اکسی توسین شود و خلق و خوی ما را تقویت کند.

خواب مناسب و کافی

خواب برای سلامت کلی از جمله سلامت روان ضروری است. کمبود خواب می تواند منجر به کاهش سطح سروتونین و سایر هورمون های تنظیم کننده خلق و خو شود. برای افزایش شادی خود، باید 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت در هر شب داشته باشیم. ایجاد یک برنامه خواب ثابت، اجتناب از کافئین قبل از خواب، و ایجاد یک محیط آرام قبل از خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب و به نوبه خود، خلق و خوی ما کمک کند.

رژیم غذایی مغذی

آنچه می خوریم تأثیر مستقیمی بر روحیه و شادی ما دارد. برخی از غذاها برای افزایش تولید هورمون های شادی شناخته شده اند. به عنوان مثال، غذاهای مانند بوقلمون، تخم مرغ و آجیل می توانند سطح سروتونین را افزایش دهند. نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی سطح دوپامین را افزایش می دهند.

شادی را در علایق خود بیابید!

سرگرمی ها و فعالیت های فراغت فراتر از راهی برای گذراندن زمان هستند، بلکه می توانند منبع مهمی برای شادی باشند. درگیر شدن در فعالیت هایی که دوست داریم می تواند باعث ترشح دوپامین شود، هورمونی که با لذت و پاداش مرتبط است. چه نقاشی، باغبانی، نواختن موسیقی یا خواندن، اختصاص دادن زمان به سرگرمی‌هایمان می‌تواند راهی عالی برای تقویت روحیه ما باشد.

مدیتیشن کنید و آرام بمانید!

مدیتیشن ابزاری قدرتمند برای افزایش سلامت روان و شادی است. نشان داده شده است که این اقدامات باعث افزایش سطح سروتونین و اندورفین می شود که منجر به بهبود خلق و خو و کاهش استرس می شود. صرف تنها چند دقیقه در روز در مدیتیشن می تواند مغز ما را برای تمرکز بر لحظه حال آموزش دهد که می تواند منجر به شادی بیشتر و رفاه عاطفی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا