مضرات سیگار چیست؟

6 عوارض سیگار کشیدن چیست؟

سیگار: این محصول پرطرفدار اما کشنده، سالانه جان میلیون ها نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و به عنوان عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر و مرگ و میر ناشی از آن شناخته می‌شود. دود این قاتل خاموش، حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی سمی و سرطان‌زا است که سلامتی انسان را به طور جدی تهدید می‌کند.

نیکوتین، ماده اعتیادآور موجود در سیگار، با فریب دادن سیستم عصبی، فرد را به دام وابستگی می‌اندازد و ترک آن را به چالش سختی تبدیل می‌کند.

خطرناک ترین عوارض سیگار

1-سرطان

سیگار کشیدن به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. خبر خوش این است که با ترک سیگار می‌توان این ریسک را به طور چشمگیری کاهش داد. با پرهیز از مصرف دخانیات، گامی مهم برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از ابتلا به این بیماری هولناک بردارید.

2-بیماری های قلبی و عروقی

تحقیقات علمی به طور قاطع نشان داده‌اند که سیگار کشیدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها، قاتلان شماره یک انسان در جهان هستند و سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرند.

3-بیماری های تنفسی

دود سیگار، حاوی انبوهی از سموم و مواد شیمیایی مضر است که با ورود به ریه‌ها، غوغایی به پا می‌کنند. این سموم نه تنها سیستم تنفسی را ملتهب می‌کنند بلکه به مرور زمان، به بافت ظریف ریه‌ها آسیب جدی وارد می‌کنند.

4-اختلال در عملکرد جنسی و ناباروری

در سال‌های اخیر، تحقیقات نشان داده است که مصرف دخانیات به ویژه سیگار، می‌تواند اثرات مخربی بر باروری و قدرت جنسی افراد داشته باشد. برای مثال شانس باروری را کاهش می دهد و بر روی کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد. همچنین باعث اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی هم در خانم ها و هم در اقایان می شود.

5- افسردگی
  • سیگار کشیدن خطر ابتلا به افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی فصلی را افزایش می‌دهد.
  • نیکوتین موجود در سیگار بر تعادل مواد شیمیایی مغز که در تنظیم خلق و خو نقش دارند، تأثیر می‌گذارد.
  • سیگار کشیدن می‌تواند علائم اضطراب موجود را تشدید کند و به سلول‌های مغزی آسیب برساند.
6-ضعف سیستم ایمنی

سیگار کشیدن، علاوه بر مضرات فراوان و شناخته شده‌اش برای سلامتی، سیستم ایمنی بدن را نیز به طور مستقیم مورد هدف قرار می‌دهد و آن را تضعیف می‌کند. این موضوع به معنای افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها، بیماری‌های خودایمنی و کاهش توانایی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا