روان کاوی چیست و چطور به ما کمک می‌کند؟

روان کاوی چیست؟

روان کاوی نوعی گفتاردرمانی دقیق است که تلاش دارد افکار و عواطف ضمیر ناخودآگاه یا عمیق ذهن را به ضمیر خودآگاه بیاورد تا تجارب و عواطف سرکوب­‌شده، که اغلب ریشه در کودکی دارد، به منصه­‌ی ظهور برسد و بررسی شود. بیمار و روانکاو با همکاری یکدیگر تاثیر خاطرات سرکوب‌­شده را روی تفکر، رفتار و روابط بزرگسالی فرد بررسی می‌­کنند.

چه زمانی از روان کاوی استفاده کنیم؟

افراد دچار افسردگی، مشکلات عاطفی، الگوی رفتار عصبی، اختلال شخصیت یا مشکلات مداوم در رابطه می­توانند از مزایای روان­کاوی بهره­مند شوند. براساس یک تحقیق کوچک، 77 درصد از بیماران بعد از قرار گرفتن تحت روان­کاوی گزارش دادند که علائم، کیفیت زندگی و سلامتشان بهبود یافته است. بعد از گذشت یک سال، 80 درصد شرایط بهتری را تجربه کردند.

روان­شناس یک کلمه می‌­گوید و بیمار اولین کلمه‌­ای را که به ذهنش می­‌رسد به زبان می­‌آورد. سپس روانکاو بین واژگان بیمار دنبال یک الگو می­‌گردد تا به کمک بیمار معنای این الگو را کشف کند.

روان کاو چه تاثیری دارد؟

روان کاوی از روش­‌های کاوشگرایانه برای رهاسازی افکار، عواطف و تجربیات سرکوب‌­شده استفاده می­‌کند اما این روش نسبت به روان کاوی اولیه­‌ی فروید تغییراتی داشته و خلاصه و آسان‌­تر است.

روان کاو کیست؟

به مددکار اجتماعی، روان­شناس، یا دیگر متخصصان سلامت روان که در زمینه­‌ی روان کاوی پیشرفته آموزش دیده و تجربه و مدرک مناسب با آن را در اختیار دارد، روانکاو گفته می­‌شود. علاوه بر پیدا کردن کسی که سابقه­‌ی تحصیلات، تجربه و مهارت او در روان کاوی بالاست، دنبال کسی بگردید که برای مطرح کردن مسائل شخصی خود با او احساس راحتی می­‌کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا